Witamy w wyjątkowym miejscu, jakim jest Palenica, które stanowi jedno z najpopularniejszych ośrodków narciarskich w Polsce. Ten kompleks tras narciarskich usytuowany jest na malowniczych stokach gór Palenica (722 m n.p.m.) oraz Szafranówka (742 m n.p.m.) w rejonie Małych Pienin.
Znajdująca się na południe od Szczawnicy, stacja narciarska Palenica jest idealnym miejscem zarówno dla doświadczonych narciarzy, jak i dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z nartami. Oferuje różnorodne trasy, które odpowiadają różnym umiejętnościom oraz preferencjom. Z tego miejsca można nie tylko doskonale spędzać czas na stoku, ale również podziwiać niesamowite widoki otaczających gór, które czynią to miejsce wyjątkowym.
Kolej i wyciągi
Stacja Narciarska Palenica w Szczawnicy to doskonałe miejsce dla miłośników sportów zimowych, oferujące różnorodne możliwości zjazdu. W jej skład wchodzi rozbudowany system wyciągów, który zapewnia komfortową i efektywną obsługę narciarzy.
Wśród dostępnych urządzeń znajdują się:
- kolej krzesełkowa „Palenica” – nowoczesna instalacja typu 4-osobowego, wyprodukowana przez renomowaną firmę Doppelmayr, o długości 783 m i przepustowości wynoszącej 2200 osób na godzinę. Czas wjazdu na górę wynosi zaledwie 3 minuty, co pozwala na szybkie dotarcie do szczytu,
- trzy wyciągi talerzykowe o długości odpowiednio 310, 333 oraz 258 m, zlokalizowane na przełęczy Maćkówki między Palenicą a Szafranówką, z przepustowością wynoszącą 760 osób na godzinę każdy,
- wyciąg do snowboardu o długości 100 m, który charakteryzuje się przepustowością 1000 osób na godzinę. Choć rzadko funkcjonuje w sezonie zimowym, w okresie letnim służy jako atrakcja zjeżdżalni grawitacyjnej.
Dzięki tym udogodnieniom, Stacja Narciarska Palenica gwarantuje niezapomniane wrażenia zarówno dla doświadczenych narciarzy, jak i dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę ze sportami zimowymi.
Trasy
W stacji narciarskiej w Szczawnicy znajdziemy różnorodne trasy, które zaspokajają oczekiwania zarówno początkujących, jak i bardziej zaawansowanych narciarzy. W szczególności warto zwrócić uwagę na trasę Palenica 1, która została szczegółowo przedstawiona w odrębnym artykule.
Nazwa trasy | Trudność | Punkt początkowy | Punkt końcowy | Długość (m) | Przewyższenie (m) | Nachylenie (%) | Oświetlenie | Sztuczne naśnieżanie | Homologacja FIS | Uwagi | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
nazwa | wysokość (m n.p.m.) | nazwa | wysokość (m n.p.m.) | numer | ważna do | ||||||||
1 (Palenica 1) | czerwona | górna stacja wyciągu krzesełkowego (Palenica) | 719 | dolna stacja wyciągu krzesełkowego | 456 | 1000 | 263 | 26 | nie | tak | Brak homologacji, mimo oznaczeń „FIS” | _ | |
2 (Szafranówka I) | niebieska | Szafranówka | 723 | Groń | _ | 400 | 75 | 19 | tak | tak | _ | _ | _ |
3 (Szafranówka II) | czerwona | Szafranówka | około 735 | Groń | _ | 500 | 100 | 20 | nie | tak | _ | _ | _ |
4 (Palenica II – Trasa Rodzinna) | niebieska | Szafranówka | 723 | dolna stacja wyciągu krzesełkowego | 453 | 1800 | 270 | 15 | tak | tak | _ | _ | _ |
5 Half-pipe | _ | Palenica | około 710 | Groń | _ | 150 | 20 | 13 | nie | tak | _ | _ | rzadko organizowany, szerokość 15 m, wysokość ścian 3,5 m, odbywały się tu wszystkie konkurencje snowboardowe Uniwersjady w 2001 roku |
Na terenie stacji dostępnych jest blisko 4 km tras zjazdowych, które posiadają różne poziomy trudności. Z informacji zawartych na różnych mapach, w tym tej publikowanej na stronie operatora, wynika, że trasa „Palenica 1” zaznaczona jest kolorem czarnym, co oznacza wyższy poziom trudności.
Chociaż niektóre oznaczenia w nazwie sugerują przynależność do standardów FIS, to żadna z tras w stacji narciarskiej Palenica nie jest w rzeczywistości homologowana przez FIS.
Pozostała infrastruktura
W obrębie Stacji Narciarskiej Palenica w Szczawnicy zlokalizowane są różnorodne elementy infrastruktury, które zapewniają komfort i bezpieczeństwo dla wszystkich odwiedzających.
- płatny parking,
- płatne WC,
- 2 wypożyczalnie sprzętu narciarskiego oraz pełny serwis narciarski,
- szkoła narciarska,
- stacja GOPR,
- wózkowa zjeżdżalnia grawitacyjna, która prowadzi ze szczytu Palenicy w kierunku Gronia,
- 3 pawilony gastronomiczne na szczycie oraz w okolicach polany wokół szczytu Palenicy, a także restauracja „Pod kolejką” znajdująca się przy dolnej stacji kolei krzesełkowej,
- liczne kioski oferujące lokalne wyroby.
Każdy z tych elementów przyczynia się do stworzenia atrakcyjnej i funkcjonalnej przestrzeni dla miłośników sportów zimowych oraz dla turystów, którzy pragną spędzić czas w pięknej scenerii górskiej.
Historia
W historii stacji narciarskiej Palenica w Szczawnicy można zauważyć istotny rozwój infrastruktury narciarskiej. Do końca lat 80. XX wieku na tym terenie funkcjonował jedynie wyciąg orczykowy znajdujący się niedaleko szczytu Szafranówki. W 1991 roku zrealizowano inwestycję, oddając do użytku nowoczesną kolej z krzesełkami dwuosobowymi, która prowadziła na Palenicę, rozpoczynając tym samym nową erę w historii tego miejsca.
Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju stacji było uruchomienie zjeżdżalni grawitacyjno-wózkowej, która zyskała uznanie wśród miłośników zjazdów i została udostępniona 1 czerwca 1999 roku. 17 grudnia 2005 roku miał miejsce kolejny przełom – uruchomiono nową, czteroosobową wyprzęganą kolei krzesełkową, której producentem była znana firma Doppelmayr. Ta inwestycja znacznie poprawiła komfort jazdy narciarzy.
W tym samym czasie zainwestowano także w rozwój dodatkowych wyciągów, co przyczyniło się do zwiększenia możliwości transportowych. Powstał trzeci wyciąg talerzykowy, którego głównym zadaniem jest transport narciarzy oraz snowboardzistów do oświetlonej trasy narciarskiej Palenica II, znanej również jako Rodzinna. Takie kroki niewątpliwie przyczyniły się do wzrostu popularności stacji i umożliwiły regularne korzystanie z jej atrakcji przez miłośników zimowego szaleństwa.
Plany na przyszłość
W planach na przyszłość uwzględniana jest budowa nowoczesnej kolei transportującej narciarzy od strony Leśnicy oraz rozbudowa tras, które prowadzić będą na stronę słowacką. Dodatkowo, podjęto działania mające na celu ulepszenie warunków dla osób korzystających z narciarstwa, zwłaszcza na długich, płaskich odcinkach dojazdowych.
Jednym z rozważanych rozwiązań jest zbudowanie estakady dojazdowej albo ruchomego chodnika, który miałby ułatwić dotarcie do dolnej stacji kolei krzesełkowej w Szczawnicy. Taka inwestycja znacznie poprawiłaby komfort podróżowania narciarzy przez Grajcarek, co zdecydowanie wpłynęłoby na rozwój regionu i atrakcyjność stacji.
Przypisy
- Szczawnica Palenica. [dostęp 26.01.2016 r.]
- Mapa tras Palenicy. [dostęp 26.01.2015 r.]
- Spis tras Ośrodka. [dostęp 07.02.2011 r.]
- Mapa tras Ośrodka. [dostęp 07.02.2011 r.]
- Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2010 r., s. 126. ISBN 978-83-7729-036-1.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Andrzejówka (polana) | Pieniński Ośrodek Historii Turystyki Górskiej w Szczawnicy | Schronisko PTTK „Orlica” (Pieniny) | Zdrój Waleryi w Szczawnicy | Palenica 1 | Plac Dietla w Szczawnicy | Cypel (Szczawnica) | Inhalatorium w SzczawnicyOceń: Stacja Narciarska Palenica w Szczawnicy